SECȚIUNEA II:
SISTEMUL DE REFERINȚĂ
[p. 57]
Secțiunea întâi a avut ca obiect
sistemul tehnologic, altfel spus tehnologia folosită pentru achiziția și
prelucrarea de date. Această secțiune face un pas înainte spre obiectul de
studiu, prin relevarea sistemului referențial. Există puține lucruri în sine, iar obiectele arheologice nu se
află printre ele. Nu există lucru bun sau frumos prin el însuși, ci numai
prin comparație cu lucrul rău sau urât. La fel și cu obiectul arheologic:
nu poate fi cunoscut decât prin comparație, prin referința la altceva.
La rândul lui, sistemul referențial
se împarte, cel puțin teoretic, în referința
diacronică și referința sincronă.
Atfel spus, încercăm să determinăm, finalmente, care dintre obiectele studiate
(aici: ceramica Ipotești-Cândești) seamănă
cu alte obiecte, din alte timpuri sau din alte locuri, operațiune relativ
simplă și oarecum mecanică; mult mai greu este apoi, când trebuie să aproximăm
care din aceste asemănări au și un înțeles genetic (metafora sper că este
suficient de transparentă) am putea spune istoric, dacă nu ar fi cam confuz
etapă mult mai delicată, presupunând destul de mult arbitrariu. Evident, când
ne referim la alte timpuri înțelegem
epoci care preced, relativ puțin, momentul studiat, iar când vorbim despre alte locuri ne referim la un areal
geografic suficient de larg pentru a exprima toate influențele care s-au putut
manifesta asupra teritoriului de studiu. Într-o formulare condensată, avem un
teritoriu și o epocă de studiu, pe de o parte, și teritorii și epoci de
referință, pe de altă parte. Am preferat să încep cu sistemul de referință, pentru a avea în portofoliu termenii de
comparație necesari, atunci când vom cerceta, frontal, obiectul de studiu.
O abordare principial deterministă,
ca cea de față, își are de înfruntat propria condiție: incapacitatea de a
explica totul, până la capăt.
Fenomenul X obiectul de studiu este determinat de seriile de fapte Y și Z,
care la rândul lor sunt de terminate de seriile de fapte Y1, Y2..., Z1, Z2,...,
care la rândul lor sunt determinate de alte fapte. Dar aceasta este problema
oricărui sistem filosofic, iar noi nu încercăm să facem decât arheologie! Este
oare necesar să ne otrăvim cu genul de probleme care nu-i lasă să doarmă pe
filosofi? Este necesar, în fapt, să înțelegem doar limitele sistemului referențial, care definesc, din start,
capacitatea de a trage concluzii și până la ce nivel. Cantitatea și calitatea
sistemului referențial definesc, destul de exact, pragul de sus până la care
am putea sări.
În mod ideal, pentru a înțelege perfect momentul prezent al obiectului de studiu (aici: ceramica munteană din
secolul VI), una dintre condiții ar fi să avem un sistem referențial complet,
adică să fim în posesia datelor despre toate
obiectele de interes din trecut. Așa ceva, evident, nu este posibil, nu
numai fiindcă nu a fost cercetată decât o infimă parte din siturile istorice,
fiindcă nu a fost publicată decât o mică parte din materialele deshumate, ci și
fiindcă putințele investigatorului fie el un solitar cercetător, un colectiv,
un institut sau sistemul academic sunt fatalmente finite și anemice, prin
comparație cu seria teoretic infinită
a datelor necesare. Această perspectivă sumbră asupra actului cercetării poate
avea urmări nefaste asupra stabilității psihice a omului de știință, dar este absolut necesară pentru a așeza
actul cercetării pe terenul solid al realității, pentru a fi capabili să
definim obiective fezabile și expectații care să nu producă dezamăgirea.
Așadar, sistemul referențial nu
poate fi decât un eșantion, mai mult
sau mai puțin reprezentativ, care să ofere cel
mult sugestii asupra determinismului obiectelor studiate.
Loturile ceramice referențiale
diacronice, sunt alese, firește, în primul rând, din situri ale Câmpiei Române,
începând cu epoca romană și sfârșind cu prima jumătate a secolului al V-lea,
care precede, cu puțin, epoca de studiu. Nu lipsesc însă mici loturi de
referință din Moldova și din intra-carpatic.
Loturile ceramice referențiale
sincronice acoperă spații ample, din Boemia, Slovacia, Polonia de sud, Bucovina
de nord, Ucraina centrală și nordică, zona de stepă a Mării Negre. Am evitat,
deliberat, materialul ceramic din Câmpia Dunării mijlocii și a Tisei
inferioare, datorită specificului strategic al zonei, care a produs un amestec
cultural greu comprehensibil. Nu am analizat decât un lot restrâns din Bulgaria
de NE, din perioada post-romană, din simplul motiv că aceste materiale post-datează epoca studiată și stau la
originea unui fenomen cultural nou, sinteza
balcano-dunăreană (numită curent în arheologia românească Dridu, denumire
care la nivel convențional este acceptabilă), care nu face obiectul de studiu
al tezei.
MAI
DEPARTE capitolul 4